Over mij
Beeldend kunstenaar Renata de Frankrijker is in 1970 geboren in Utrecht en heeft zich gevestigd in Hengelo (Overijssel). Zij is opgeleid als mode-vormgever, docent beeldende kunst & vormgeving en beeldend kunstenaar. Naast haar werk als beeldend kunstenaar is zij curator en organisator van projecten.
De Frankrijker heeft een sterke band met Italië. Haar Italiaanse en Nederlandse roots betekenen veel voor haar en komen regelmatig als onderwerp terug in haar werk. Gebeurtenissen uit het verleden, het heden en de vermenging van die gebeurtenissen worden dikwijls gebruikt als uitgangspunt.
Haar werk bestaat vaak uit meerdere delen; een meerluik van schilderijen die te samen een verhaal vertellen, installaties op verschillende locaties die met elkaar verweven zijn, tekeningen die een beeldverhaal vertellen. De mens, de ruimte en de tijd staan veelal centraal.
De Frankrijker heeft een sterke band met Italië. Haar Italiaanse en Nederlandse roots betekenen veel voor haar en komen regelmatig als onderwerp terug in haar werk. Gebeurtenissen uit het verleden, het heden en de vermenging van die gebeurtenissen worden dikwijls gebruikt als uitgangspunt.
Haar werk bestaat vaak uit meerdere delen; een meerluik van schilderijen die te samen een verhaal vertellen, installaties op verschillende locaties die met elkaar verweven zijn, tekeningen die een beeldverhaal vertellen. De mens, de ruimte en de tijd staan veelal centraal.
About me
Visual artist Renata de Frankrijker was born in 1970 in Utrecht and is based in Hengelo (Overijssel). She was educated as a fashion designer, teacher of visual arts & design and visual artist. In addition to her work as a visual artist, she is a curator and organizer of projects.
De Frankrijker has a strong bond with Italy. Her Italian and Dutch roots mean a lot to her and are regularly reflected in her work. Past and present events and their mixing are often used as a starting point.
Her work often consists of several parts: multiple panels of paintings that together tell a story, installations at different locations that are intertwined, drawings that tell a visual story. People, space and time often have an important role.
De Frankrijker has a strong bond with Italy. Her Italian and Dutch roots mean a lot to her and are regularly reflected in her work. Past and present events and their mixing are often used as a starting point.
Her work often consists of several parts: multiple panels of paintings that together tell a story, installations at different locations that are intertwined, drawings that tell a visual story. People, space and time often have an important role.
Over het werk
De Frankrijker begint haar werk steevast vanuit een breed theoretisch en praktisch onderzoek. Historische -, hedendaagse verhalen en beelden worden vermengd met haar fantasie. Ook heeft het werk vaak een relatie tot de omgeving waar het werk wordt tentoongesteld.
“Wie gaat er schuil achter het masker van de veelzijdige komische bediende Pulcinella, die verbonden is met de stad Napels.
Pulcinella is een van de kernfiguren uit de commedia dell'arte, het befaamde volkstheater dat in de zestiende eeuw ontstond.”
Uit: La Storia 2019, Schouwburg Hengelo, Renata de Frankrijker
Het combineren van technieken komt veelvuldig voor in haar werk.
Schilderijen met losse objecten; tekenen met fotografie en digitale bewerking; installaties met film. Veelal zijn het combinaties van 2 dimensionale met 3 dimensionale vormen. Geleid door deze combinaties van analoge en digitale technologie komt zij tot vernieuwende vormen. Beeldende kunst, mode, film en historie worden op interessante wijze met elkaar vermengd.
‘’Zwart/wit foto’s in gemengde media met soms een beetje kleur. Ook in de werk-wijze grijp ik terug naar het verleden en het heden:
het tekenen versus de digitale bewerking.”
Uit: Achter de Schermen 2020, 1Twente, Renata de Frankrijker
Wat opvalt is dat zij in haar werk vaak een illusie van diepte creëert zonder zich te laten beperken door de regels van het perspectief. Zoals de oude meesters, als Giotto, vroeger ook deden.
“Als kijker wordt je naar binnen geleid via het kozijn van het venster. Daar krijg je een kijkje in de huiskamer van uitvinder
Guglielmo Giovanni Maria Marconi. Pionier op het gebied van draadloze communicatietechnologie.”
Uit: Achter de Schermen 2020, Renata de Frankrijker
“Wie gaat er schuil achter het masker van de veelzijdige komische bediende Pulcinella, die verbonden is met de stad Napels.
Pulcinella is een van de kernfiguren uit de commedia dell'arte, het befaamde volkstheater dat in de zestiende eeuw ontstond.”
Uit: La Storia 2019, Schouwburg Hengelo, Renata de Frankrijker
Het combineren van technieken komt veelvuldig voor in haar werk.
Schilderijen met losse objecten; tekenen met fotografie en digitale bewerking; installaties met film. Veelal zijn het combinaties van 2 dimensionale met 3 dimensionale vormen. Geleid door deze combinaties van analoge en digitale technologie komt zij tot vernieuwende vormen. Beeldende kunst, mode, film en historie worden op interessante wijze met elkaar vermengd.
‘’Zwart/wit foto’s in gemengde media met soms een beetje kleur. Ook in de werk-wijze grijp ik terug naar het verleden en het heden:
het tekenen versus de digitale bewerking.”
Uit: Achter de Schermen 2020, 1Twente, Renata de Frankrijker
Wat opvalt is dat zij in haar werk vaak een illusie van diepte creëert zonder zich te laten beperken door de regels van het perspectief. Zoals de oude meesters, als Giotto, vroeger ook deden.
“Als kijker wordt je naar binnen geleid via het kozijn van het venster. Daar krijg je een kijkje in de huiskamer van uitvinder
Guglielmo Giovanni Maria Marconi. Pionier op het gebied van draadloze communicatietechnologie.”
Uit: Achter de Schermen 2020, Renata de Frankrijker
About the work
De Frankrijker invariably starts her work from a broad theoretical and practical research. Historical, contemporary stories and images are mixed with her fantasy. There is often a relationship with the environment where the work is exhibited.
“Who is hiding behind the mask of the versatile comic servant Pulcinella, who is connected to the city of Naples.
Pulcinella is one of the key figures in the commedia dell'arte, the famous folk theater that originated in the sixteenth century. ”
From: La Storia 2019, Schouwburg Hengelo, Renata de Frankrijker
The combining of techniques occurs frequently in her work. Paintings with individual objects; drawing with photography and digital editing; installations with film. Usually she combines 2 dimensional with 3 dimensional shapes. Guided by these combinations of analogue and digital technology, she develops innovative shapes. Visual art, fashion, film and history are mixed together.
“Black and white photos in mixed media with sometimes a little color. In the working method I also go back to the past and the
present: drawing versus digital processing.”
From: Behind the Scenes 2020, 1Twente, Renata de Frankrijker
Conspicuous about her work is the way she often creates an illusion of depth without being limited by the rules of perspective. Like the old masters, for example Giotto, used to do.
“As a viewer you are led in through the frame of the window. There you get a view into the living room of inventor
Guglielmo Giovanni Maria Marconi. Pioneer in the field of wireless communication technology. ”
From: Behind the Scenes 2020, Renata de Frankrijker
“Who is hiding behind the mask of the versatile comic servant Pulcinella, who is connected to the city of Naples.
Pulcinella is one of the key figures in the commedia dell'arte, the famous folk theater that originated in the sixteenth century. ”
From: La Storia 2019, Schouwburg Hengelo, Renata de Frankrijker
The combining of techniques occurs frequently in her work. Paintings with individual objects; drawing with photography and digital editing; installations with film. Usually she combines 2 dimensional with 3 dimensional shapes. Guided by these combinations of analogue and digital technology, she develops innovative shapes. Visual art, fashion, film and history are mixed together.
“Black and white photos in mixed media with sometimes a little color. In the working method I also go back to the past and the
present: drawing versus digital processing.”
From: Behind the Scenes 2020, 1Twente, Renata de Frankrijker
Conspicuous about her work is the way she often creates an illusion of depth without being limited by the rules of perspective. Like the old masters, for example Giotto, used to do.
“As a viewer you are led in through the frame of the window. There you get a view into the living room of inventor
Guglielmo Giovanni Maria Marconi. Pioneer in the field of wireless communication technology. ”
From: Behind the Scenes 2020, Renata de Frankrijker
Exposities, nominaties en opdrachten |
2024
|
Publicaties |
2024
|
Opleiding |
2013
|